top of page

יצירתיות חסרת גבולות: להבין אמנות מודרנית

עודכן: 28 בספט׳ 2023

האם אמנות היא רק לאמנים? הרי גם מי שלא מתעניין באמנות מושפע ממנה באינסוף דרכים. בלי שנרגיש, בכל מקום ובכל מדיה, אנחנו נחשפים לעבודותיהם של אמנים עכשוויים ולהשפעות הדרמטיות של אמנים מהעבר.


על אף שהיכולת לראות ולהעריך אמנות קיימת בכל אחד ואחת מאיתנו, אנשים רבים מרגישים נבוכים מול יצירות אמנות בגלל שהם "לא מבינים אותן". את המאמר הבא כתבנו עבור מי שרוצה ללמוד קצת יותר על אמנות מודרנית שהיא הבסיס להרבה מיצירות האמנות שניתן לראות היום, לא רק במוזיאונים, אלא גם בעיצוב פנים, במרחב הציבורי ובחיי היום יום.

קצת היסטוריה: זרמים באמנות מודרנית


אומנות מודרנית היא מונח גג המקיף מגוון רחב של סגנונות, טכניקות ותנועות אמנותיות. היא הופיעה כתגובה לנוף הפוליטי-חברתי המשתנה, להתקדמות הטכנולוגית ולשינויים במוסכמות התרבותיות בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.


בתחילת המאה ה-19 אמנים כמו אדואר מאנה קראו תיגר על מוסכמות רווחות בעולם האמנות עם יצירות כמו "אולימפיה" ו"ארוחת צהרים על הדשא". ציורים אלה, יחד עם הופעתה של התנועה האימפרסיוניסטית בראשות אמנים כמו קלוד מונה, הדגישו רגעים ספונטניים תוך הצגת השפעות שונות של אור וצבע. במקום לצייר סצנות מפורטות להפליא, הם ציירו "רשמים" של רגעים בזמן, לרוב בחוץ, באוויר הפתוח.


בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 החלה עלייתו של הפוסט-אימפרסיוניזם, המתאפיין בניתוק רדיקלי מהאמנות המסורתית. אמנים מודרניים כמו וינסנט ואן גוך ופול סזאן חקרו את התפיסה והרגש האישיים


באמצעות צבעים עזים וצורות משונות. יחד עם תנועה זו נולד גם זרם הקוביזם, שיצגו פבלו פיקסו וג'ורג' בראק. אמנות קוביסטית חילקה אובייקטים לצורות גאומטריות מנקודות מבט שונות, וכך אתגרה את הייצוג המסורתי של אובייקטים באמנות. לתנועה זו הייתה השפעה מהפכנית על האופן בו אנחנו תופשים את המציאות, והיא הייתה ההשראה ליצירות אבסטרקטיות מאוחרות יותר.


התקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה הולידה את תנועת הדאדא, הידועה באתוס האנטי-ממסדי שלה, כמו גם את הסוריאליזם, בראשות אמנים כמו סלבדור דאלי ורנה מגריט, אשר התעמקו בתת-מודע ובחלום. באותה עת אמני האקספרסיוניזם המופשט, כמו ג'קסון פולוק ווילם דה קונינג, יצרו דימויים מעוררי מחלוקת המשוחררים מגבולות ההיגיון.

האמנות הפוסט-מודרנית והשפעותיה עד היום


הפוסטמודרניזם, שצמח באמצע המאה ה-20, הוא זרם אמנותי שביקש לפרק נורמות ולאתגר את הסטטוס קוו והאמנים הפוסטמודרניים אימצו את הרעיון שאמנות יכולה להיות השתקפות של הטבע הכאוטי של החברה המודרנית. אמנות זו הולידה תנועות שונות כמו פופ ארט, מינימליזם ואמנות קונספטואלית.


זרם זה השפיע על תחומי אמנות שונים אשר חילחלו אחד אל תוך השני ליצירת חוויה ויזואלית דימנית ובלתי צפויה. אחת הדוגמאות לכך היא תחום האדריכלות שהוליד את זרם הבאוהאוס.

באוהאוס, בית ספר לאמנות פורץ דרך שנוסד בגרמניה בתחילת המאה ה-20, דגל ברעיון שהצורה צריכה ללכת בעקבות הפונקציה. פילוסופיה זו חוללה מהפכה בעולם העיצוב והותירה חותם בל יימחה על האמנות המודרנית. תנועת הבאוהאוס הדגישה את חשיבות הפשטות, המינימליזם והאיחוד ההרמוני של אמנות וטכנולוגיה.


ניתן להבחין בהשפעתו של הבאוהאוס בקווים הנקיים, בצורות הגיאומטריות ובקומפוזיציות המדויקות המאפיינות יצירות עכשוויות רבות. אמנים השואבים השראה מעקרונות הבאוהאוס, חוקרים לעתים קרובות את יחסי הגומלין בין אסתטיקה ופונקציונליות, וכתוצאה מכך נוצרות יצירות יפיפיות ושובות לב מבחינה ויזואלית.


בסופו של דבר, אמנות מודרנית היא חגיגה של היצירתיות חסרת הגבולות של הרוח האנושית, עדות ליכולתנו להתפתח, להסתגל ולהתעלות מעל אילוצי העבר. אך חשוב לזכור כי בכל הנוגע ליצירת אמנות מודרנית אמנים של היום שואבים מהיסטוריה עשירה של ניסויים ופריצת גבולות יצירתית של האמנים שקדמו להם.


ככל שהאמנות המודרנית ממשיכה להתפתח, היא מזמינה אותנו לחקור, להטיל ספק ולהעריך את האפשרויות הבלתי מוגבלות של ביטוי אמנותי מאז ועד היום. היא מאתגרת אותנו לאמץ את הבלתי שגרתי, למצוא יופי בפשטות ולצאת למסע אל עומק התת-מודע שלנו. זאת אינה אמנות שמדברת רק למביני דבר, אלא חגיגה של עולמנו המתפתח ללא הרף, השתקפות של הדמיון הקולקטיבי שלנו, ועדות לכוחה המתמשך של היצירתיות.

אנחנו ב"גליפס", בית האמנות המוביל בישראל ליצירה בברזל ובחומר מיסודה של מירב רינגל, שואבים השראה מהיצירתיות פורצת הגבולות של האמנות הפוסט מודרנית, זרם הבאוהאוס והסוריאליזם. היצירות שלנו משלבות בתוכן צורך ואסתטיקה, על מנת לתת מענה לביקוש העולה לאמנות שימושית שאינה מאבדת לרגע את החיבור למהות.


כל אחד מהפריטים שנמכרים בסטודיו, החל מיצירות Wall art דרמטיות וכלה בפריטים קטנים כמו מדפים ושעוני קיר, נוצרו מתוך סקרנות אינסופית לחומר וצורה, ותשוקה ליצירה שיש בה דיאלוג בין האמנות לחיים. אנחנו מזמינות אתכם להיכנס לעולם של גליפס ולגלות יצירות שיהפכו כל מקום, בין אם זה חדר בבית, משרד או חלק מהמרחב הציבורי, לחלל מלא השראה, יופי וחדשנות. לכל שאלה ובקשה, צרו קשר דרך האתר, באימייל info@glyphs.co.il או בטלפון 03-5604010.

29 צפיות0 תגובות
bottom of page